Fotografering kan være så mangt, og mange fotografier er definitivt ikke kunst.

Likevel, foto betyr å male med lys, og mulighetene er uendelige dersom man setter seg inn i mulighetene og har blikk for spennende og/eller vakre motiver. De siste års utvikling med stadig bedre digitale fotoapparater har medført en enorm interesse for fotografering ut over de vanlige familiebildene.

RKFs Fotoklubb ble startet 17. september 2003, og møtes i to onsdags-møter og en tur første søndag hver måned. Tidspunkter kan variere litt med årstidene, lyset og hvor vi reiser. Noen ganger reiser vi langt, slik som til en gammel biloppsamlingsplass i Sverige eller til Mølen, andre ganger oppsøker vi perler like i nærheten. De fleste turene varer en 3-6 timer, men vi har også reist på overnattingsturer.

Fotoklubben koster ikke noe ekstra i seg selv, men du må være medlem i RKF, og kurs og foredrag må vi spleise på.

Snakk med vår leder Hanne Rognerud, tlf 482 12 505, dersom du er interessert i fotoklubben, eller meld deg inn direkte her på nett.

Kommende program

Bildevisning og konkurranse 08.05.19

Vi hadde en hyggelig bildevisningskveld i Sandbekkstua. Det ble vist mange flotte bilder. Vi var ikke så mange denne gangen så vi tok oss god tid til å gi hverandre innspill og kritikk. Veldig lærerikt og inspirerende. Det er alltid givende å diskutere hva ved et foto som gjør at vi synes det er et godt eller interessant bilde. Etterpå hadde vi konkurranse der temaet denne gangen var «I huset». Det var fine bilder som var levert til konkurransen, og det ble tre verdige vinnere!

6 spennende prosjekter og konkurranse

Det var spennende prosjekter som ble presentert i Sandbekkstua denne gangen av 6 av klubbens dyktige fotografer. Sølvi Åsvik fortalte om hvordan bildene hennes hadde utviklet seg fra hennes første «spontankjøp» av et Canon 7D-kamera og et opphold på Kanariøyene, til det spennende uttrykket bildene hennes har i dag. Rolf Støa fortalte om prosessen det er å lage en utstilling. Leif Egil Olsen hadde et multimediashow med sine karakteristiske abstrakte bilder. Anne Lillehaug Berg fortale om sitt sephiaprosjekt, der de fleste bildene var tatt med mobilkameraet, og hvor lite eller ingen etterbehandling var en del av prosjektet. Geir Hareide Andersen tok utgangspunkt i arkitektur for å fortelle om hvordan han jobber med linjer og perspektiv. Til slutt fortalte Raffaele Ragazzon om hvordan han hadde utviklet seg som fotograf fra han startet i fotoklubben og fram til i dag. Alle var enige om at det var interessante prosjekter vi fikk presentert, og at dette var noe som godt kunne gjentas flere ganger.

Foredrag om «Historien i bildet» av Håvard Tørring 27.03.19

Håvard Tørring holdt et spennende foredrag om hvordan vi forteller historier gjennom fotografier. Det var et stort engasjement fra dem som var tilstede, og mange interessante bilder ble tolket. Det var morsomt og høre alle de forskjellige historiene vi la i bildene, og vi diskuterte hva som er «riktig» tolkning av et foto; er det fotografens intensjon eller er det vår opplevelse eller den historien vi leser inn i bildet? Og er det egentlig noen fasit?
Konkurransen denne gangen var å sette sammen tre bilder med temaet «Frost». Det var fine bilder som ble vist, og tre verdige vinnere.

Bildevisning 13.03.19

Vi hadde en flott bildevisningskveld i Sandbekkstua. Det var godt oppmøte, og det ble vist mange flotte bilder. Mange gode kritikker og hyggelig stemning.
Vi hadde avstemning etter fotostafetten vi hadde søndag 03.03.19 som gikk fra Grønland til Kampen. De to kategoriene som det ble konkurrert i var «nytt» og «gammelt».

Workshop makrofotografering 27.02.19

Det var godt oppmøte da Geir hold workshop rundt makrofotografering. Vi lærte 6 forskjellige måter å ta makrobilder på, og deretter var det trening med forskjellige effekter. Morsomt og lærerikt
Etter workshop var det fotokonkurranse med temaet «Musikk».