Fotografering kan være så mangt, og mange fotografier er definitivt ikke kunst.

Likevel, foto betyr å male med lys, og mulighetene er uendelige dersom man setter seg inn i mulighetene og har blikk for spennende og/eller vakre motiver. De siste års utvikling med stadig bedre digitale fotoapparater har medført en enorm interesse for fotografering ut over de vanlige familiebildene.

RKFs Fotoklubb ble startet 17. september 2003, og møtes i to onsdags-møter og en tur første søndag hver måned. Tidspunkter kan variere litt med årstidene, lyset og hvor vi reiser. Noen ganger reiser vi langt, slik som til en gammel biloppsamlingsplass i Sverige eller til Mølen, andre ganger oppsøker vi perler like i nærheten. De fleste turene varer en 3-6 timer, men vi har også reist på overnattingsturer.

Fotoklubben koster ikke noe ekstra i seg selv, men du må være medlem i RKF, og kurs og foredrag må vi spleise på.

Snakk med vår leder Hanne Rognerud, tlf 482 12 505, dersom du er interessert i fotoklubben, eller meld deg inn direkte her på nett. Innmeldingen gir deg også fullt medlemskap i Rælingen kunstforening med de fordelene det gir.

Du kan sende e-post til rkfs.fotoklubb@kunstforening.no.

Kommende program

Foredrag om Instagram og konkurranse med tema «Markens Grøde».

Det var godt oppmøte tross disse Koronatider når Janne Myhre Claaessen holdt et spennende foredrag for oss om hvordan vi kan bruke Instagram til bildene våre. Vi fikk en grundig og lærerik innføring for både nybegynnere og viderekomne. Vi lærte forskjellen på en privat, lukket konto, en privat, åpen konto, en profesjonell konto og en…

Foredrag om Lightroom og konkurranse «Urbant»

Geir Hareide Andersen holdt et spennende og lærerikt foredrag om Lightroom. Vi var igjennom både hvordan vi bør tagge bildene, hvordan vi kan massebehandle bilder, og redigering av enkeltbilder. Her var det mye å lære for både nybegynnere og viderekomne! Geir ga oss også gode svar på alle spørsmålene vi hadde. Kvelden ble altfor kort,…

3 fotografer viser prosjektene sine

Det var et svært godt oppmøte på denne kvelden hvor noen av fotoklubbens medlemmer presenterte sine prosjekter, neo som har vært gjort tidligere også. Denne gangen er det Anita Neby, Anne Marie Madssveen og Kari Hareide Lønstad som presenterte sine prosjekter. Veldig dyktige fotografer alle tre.

Foredrag om form og farge av Kari Nordheim

Kari Nordheim trakk mange til Sandbekkstua denne kvelden for et foredrag om form og farge. Det blet et spennende foredrag om hennes fantastiske reise til Langza i den indiske delen av Himalaya, og om hvordan hun lar seg inspirere av dette i sine abstrakte malerier. Hun snakket om hvor viktig det er for henne å være langsom i sin tilnærmelse for å få inspirasjon, og for å komme «bakenfor det man ser». At det er viktig å være personlig og brenne for det man gjør.

Foredrag av Terje Lillehaug om å lage reiseblogg, og konkurranse med tema «Former».

Terje Lillehaug har de siste par årene reist mye, og laget en reiseblogg om reisene sine. Han har reist verden rundt og deler fantastiske bilder og engasjerte tekster med oss på bloggen sin. Terje holdt et interessant foredrag for oss om hva man bør tenke på når man starter en blogg. Hvem tenker man at bloggen skal være for, hva er formålet med bloggen? Hvem tenker man skal være målgruppen?

Utflukt til Bjølsen valsemølle

Vi hadde en hyggelig, lærerik og smakfull dag på Bjølsen Valsemølle. Aage Berge stilte villig opp både som baker og fotomotiv, og som omviser på mølla. Det var fint å kunne se og fotografere på denne tradisjonsrike industribedriften

Workshop og konkurranse

Workshopen med portrettfotografering ble både morsom og vellykket for dem som var der. Vi prøvde ut ulike typer lyssetting, både med enkelt utstyr, og litt mer avansert. Vi var modell for hverandre, og erfarte at det ikke er så lett å se naturlig ut i en slik setting. En god erfaring å ta med seg for oss som fotografer også. Men med mange festlige hodeplagg ble det lettere å slappe av, og workshopen morsommere. Og oppsummert ble det tatt flere gode portretter i løpet av kvelden.

Matfotografering med Eva Brænd på Il Padrino

Vi hadde en hyggelig og inspirerende kveld om matfotografering med Eva Brænd på Il Padrino på Strømmen Storsenter. Il Padrino hadde laget tre matretter som vi kunne fotografere, og Frode Delbekk hadde med lys og speil. Il Padrino stilte med Pizza til fotoklubben, og fotograf Eva Brænd fortalte oss bl.a. om hvor nøye man må være når man fotograferer mat; «Alt synes på bildene!».

Foredrag om kameraet og kamerabruk av Rolf Støa og konkurranse 28.08.2019

Det var svært godt oppmøte på høstsemesterets første foredrag! Det var Rolf Støa som hold et inspirerende og lærerikt foredrag for oss om kamerabruk og kameraets funksjoner. Vi fikk se mange fine bilder, og det var mange av oss som fikk aha-opplevelser og gode ideer og tips til å ta med oss videre i vår egen fotografering. Stemningen var god, og det ble også en god diskusjon i etterkant av foredraget.

Foredrag av Ronny Østnes, «Foto,- et umulig vidunder»

Ronny Østnes holdt et fantastisk morsomt og inspirerende foredrag for oss i Sandbekkstua. Han ønsket å inspirere oss til å gjøre egne ting, ikke bare å ta bilde av det vi ser gjennom kameraet, men å gjenskape følelsen av det vi ser. Da blir ikke teknikken det viktigste, og vi kan leke mer, eller tilføre tilfeldighet som han kalte det. Han oppfordret oss til å være litt modigere, og tørre å ta flere portretter, om at portrettfotografering er inngangsporten til livet. I den forbindelse fikk vi en artig beskrivelse om hvordan han hadde gått fram når han laget en portrettserie i Henningsvær, som bl.a. innbefattet kaffe og fyrstekake.