Fotografering kan være så mangt, og mange fotografier er definitivt ikke kunst.

Likevel, foto betyr å male med lys, og mulighetene er uendelige dersom man setter seg inn i mulighetene og har blikk for spennende og/eller vakre motiver. De siste års utvikling med stadig bedre digitale fotoapparater har medført en enorm interesse for fotografering ut over de vanlige familiebildene.

RKFs Fotoklubb ble startet 17. september 2003, og møtes i to onsdags-møter og en tur første søndag hver måned. Tidspunkter kan variere litt med årstidene, lyset og hvor vi reiser. Noen ganger reiser vi langt, slik som til en gammel biloppsamlingsplass i Sverige eller til Mølen, andre ganger oppsøker vi perler like i nærheten. De fleste turene varer en 3-6 timer, men vi har også reist på overnattingsturer.

Fotoklubben koster ikke noe ekstra i seg selv, men du må være medlem i RKF, og kurs og foredrag må vi spleise på.

Snakk med vår leder Hanne Rognerud, tlf 482 12 505, dersom du er interessert i fotoklubben, eller meld deg inn direkte her på nett. Innmeldingen gir deg også fullt medlemskap i Rælingen kunstforening med de fordelene det gir.

Du kan sende e-post til rkfs.fotoklubb@kunstforening.no.

Kommende program

Konkurranse «Linjer»

1.plass Geir Hareide Andersen

Konkurranse «Håndverk»

Mange fine bilder ble levert til konkurransen. Det ble både digital innlevering og avstemning denne gangen også. Hanne Rognerud fikk 1.plass, og Kari Hareide Lønstad fikk 2. og 3. plass. Vi gratulerer!

Konkurranse «Den kalde fine tida».

Da har vi hatt nok en digital konkurranse pga koronasituasjonen. Det var heldigvis mange som leverte bilder allikevel, og det var mange fine bilder. 3 flotte vinnerbilder ble kåret. Hanne Rognerud kom på 1. plass, Rolf Støa på 2. plass, og Geir Hareide Andersen på 3. plass. Vi gratulerer!

Konkurranse «Stengsel»

Da har vi hatt årets første konkurranse. Digitalt denne gangen også. Det kom inn mange spennende bilder. Vinnerne denne gangen ble Hege Martinsen med 1.plass, Raffaele Ragagazzon med 2. plass og Anita Neby med 3.plass. Vi gratulerer!

Årets fotograf og årets bilde 2020.

Vi har kåret årets fotograf og årets bilde. Årets fotograf ble Geir Hareide Andersen, og årets bilde ble bildet «Sirkel» av Rolf Støa. Vi gratulerer så mye!

Konkurranse «Det var en gang»

Da har vi hatt nok en konkurranse på nett. Vi lar oss ikke stoppe av Korona! Det var mange som deltok, og det kom inn mange fine bilder! Det ble to vinnere denne gangen, Petter Gundhus fikk 1.plassen, og Rolf Støa fikk 2. og 3. plassen. Vi gratulerer!

Konkurranse «Høst»

Vi har avholdt vår aller første nettkonkurranse, og det pga koronarestriksjonene. Selv om vi ikke kunne møtes fysisk ble det en vellykket konkurranse, med mange flotte bilder som ble sendt inn! Tre gode vinnere ble kåret. På 1.plass kom Rolf Støa, på 2.plass kom Raffaele Ragazzon og på 3. plass kom Jarle Fonnes. Vi gratulerer!

Foredrag om Instagram og konkurranse med tema «Markens Grøde».

Det var godt oppmøte tross disse Koronatider når Janne Myhre Claaessen holdt et spennende foredrag for oss om hvordan vi kan bruke Instagram til bildene våre. Vi fikk en grundig og lærerik innføring for både nybegynnere og viderekomne. Vi lærte forskjellen på en privat, lukket konto, en privat, åpen konto, en profesjonell konto og en…

Foredrag om Lightroom og konkurranse «Urbant»

Geir Hareide Andersen holdt et spennende og lærerikt foredrag om Lightroom. Vi var igjennom både hvordan vi bør tagge bildene, hvordan vi kan massebehandle bilder, og redigering av enkeltbilder. Her var det mye å lære for både nybegynnere og viderekomne! Geir ga oss også gode svar på alle spørsmålene vi hadde. Kvelden ble altfor kort,…

3 fotografer viser prosjektene sine

Det var et svært godt oppmøte på denne kvelden hvor noen av fotoklubbens medlemmer presenterte sine prosjekter, neo som har vært gjort tidligere også. Denne gangen er det Anita Neby, Anne Marie Madssveen og Kari Hareide Lønstad som presenterte sine prosjekter. Veldig dyktige fotografer alle tre.