Fotografering kan være så mangt, og mange fotografier er definitivt ikke kunst.

Likevel, foto betyr å male med lys, og mulighetene er uendelige dersom man setter seg inn i mulighetene og har blikk for spennende og/eller vakre motiver. De siste års utvikling med stadig bedre digitale fotoapparater har medført en enorm interesse for fotografering ut over de vanlige familiebildene.

RKFs Fotoklubb ble startet 17. september 2003, og møtes i to onsdags-møter og en tur første søndag hver måned. Tidspunkter kan variere litt med årstidene, lyset og hvor vi reiser. Noen ganger reiser vi langt, slik som til en gammel biloppsamlingsplass i Sverige eller til Mølen, andre ganger oppsøker vi perler like i nærheten. De fleste turene varer en 3-6 timer, men vi har også reist på overnattingsturer.

Fotoklubben koster ikke noe ekstra i seg selv, men du må være medlem i RKF, og kurs og foredrag må vi spleise på.

Snakk med vår leder Hanne Rognerud, tlf 482 12 505, dersom du er interessert i fotoklubben, eller meld deg inn direkte her på nett.

Kommende program

• 13. november 19:00 - 21:00

Bildevisning og avstemming over en annen fotoklubb sine bilder

Sted: Sandbekkstua

Vi stemmer over innsendte bilder fra en annen fotoklubb. Spennende å se andre sine bilder og hva andre fotoklubber er opptatt av! Bildevisning. Alle kan ta med inntil 5 bilder hver. Vi tar en ekstra kikk på 3 av dem

• 23. november 12:00 - 16:00
    |Gjentakende Arrangement (Se alle)
    Åpent lørdager og søndager 12:00 - 16:00 til og med 8. desember

RKFs Fotoklubbs årlige utstilling

Sted: Sandbekkstua

RKFs Fotoklubb har sin tradisjonelle utstilling i Sandbekkstua 23. november - 8. desember. Tema for årets utstilling er "Stillhet", og det trengs kanskje en dose stillhet før julemaset slår til for fullt?

• 24. november 10:00

Tur, Jul på Hovinsholm, Helgøya

Sted: Pendlerparkeringen Lillestrøm Stasjon

OBS dato og klokkeslett! Opplev et gammeldags, sjarmerende storgårds-julemarked på Hovinsholm gård, Helgøya. Her vil du garantert komme i julestemning! De har over 70 utstillere innen håndverk og mat. Det er hest og vognkjøring, ponniridning, høytlesning for barn, juleteater og ikke minst servering av god hjemmelaget mat basert på gårdens egne råvarer!

• 27. november 19:00 - 21:00

Foredrag av Terje Lillehaug

Sted: Sandbekkstua

Vi får besøk av Terje Lillehaug som vil snakke om «Terjes reiseblogg – tips og erfaringer». Vil du vite mer om Terje, finner du bloggen hans her: terjesphoto.blogspot.com Konkurranse Tema: Former

• 06. desember 19:00

Juleavslutning

Sted: Sandbekkstua

Alle tar med seg til felles koldtbord. Kåring av årets bilde og årets fotograf.

Utflukt til Bjølsen valsemølle

Vi hadde en hyggelig, lærerik og smakfull dag på Bjølsen Valsemølle. Aage Berge stilte villig opp både som baker og fotomotiv, og som omviser på mølla. Det var fint å kunne se og fotografere på denne tradisjonsrike industribedriften

Workshop og konkurranse

Workshopen med portrettfotografering ble både morsom og vellykket for dem som var der. Vi prøvde ut ulike typer lyssetting, både med enkelt utstyr, og litt mer avansert. Vi var modell for hverandre, og erfarte at det ikke er så lett å se naturlig ut i en slik setting. En god erfaring å ta med seg for oss som fotografer også. Men med mange festlige hodeplagg ble det lettere å slappe av, og workshopen morsommere. Og oppsummert ble det tatt flere gode portretter i løpet av kvelden.

Matfotografering med Eva Brænd på Il Padrino

Vi hadde en hyggelig og inspirerende kveld om matfotografering med Eva Brænd på Il Padrino på Strømmen Storsenter. Il Padrino hadde laget tre matretter som vi kunne fotografere, og Frode Delbekk hadde med lys og speil. Il Padrino stilte med Pizza til fotoklubben, og fotograf Eva Brænd fortalte oss bl.a. om hvor nøye man må være når man fotograferer mat; «Alt synes på bildene!».

Foredrag om kameraet og kamerabruk av Rolf Støa og konkurranse 28.08.2019

Det var svært godt oppmøte på høstsemesterets første foredrag! Det var Rolf Støa som hold et inspirerende og lærerikt foredrag for oss om kamerabruk og kameraets funksjoner. Vi fikk se mange fine bilder, og det var mange av oss som fikk aha-opplevelser og gode ideer og tips til å ta med oss videre i vår egen fotografering. Stemningen var god, og det ble også en god diskusjon i etterkant av foredraget.

Foredrag av Ronny Østnes, «Foto,- et umulig vidunder»

Ronny Østnes holdt et fantastisk morsomt og inspirerende foredrag for oss i Sandbekkstua. Han ønsket å inspirere oss til å gjøre egne ting, ikke bare å ta bilde av det vi ser gjennom kameraet, men å gjenskape følelsen av det vi ser. Da blir ikke teknikken det viktigste, og vi kan leke mer, eller tilføre tilfeldighet som han kalte det. Han oppfordret oss til å være litt modigere, og tørre å ta flere portretter, om at portrettfotografering er inngangsporten til livet. I den forbindelse fikk vi en artig beskrivelse om hvordan han hadde gått fram når han laget en portrettserie i Henningsvær, som bl.a. innbefattet kaffe og fyrstekake.

Bildevisning og konkurranse 08.05.19

Vi hadde en hyggelig bildevisningskveld i Sandbekkstua. Det ble vist mange flotte bilder. Vi var ikke så mange denne gangen så vi tok oss god tid til å gi hverandre innspill og kritikk. Veldig lærerikt og inspirerende. Det er alltid givende å diskutere hva ved et foto som gjør at vi synes det er et godt eller interessant bilde. Etterpå hadde vi konkurranse der temaet denne gangen var «I huset». Det var fine bilder som var levert til konkurransen, og det ble tre verdige vinnere!

6 spennende prosjekter og konkurranse

Det var spennende prosjekter som ble presentert i Sandbekkstua denne gangen av 6 av klubbens dyktige fotografer. Sølvi Åsvik fortalte om hvordan bildene hennes hadde utviklet seg fra hennes første «spontankjøp» av et Canon 7D-kamera og et opphold på Kanariøyene, til det spennende uttrykket bildene hennes har i dag. Rolf Støa fortalte om prosessen det er å lage en utstilling. Leif Egil Olsen hadde et multimediashow med sine karakteristiske abstrakte bilder. Anne Lillehaug Berg fortale om sitt sephiaprosjekt, der de fleste bildene var tatt med mobilkameraet, og hvor lite eller ingen etterbehandling var en del av prosjektet. Geir Hareide Andersen tok utgangspunkt i arkitektur for å fortelle om hvordan han jobber med linjer og perspektiv. Til slutt fortalte Raffaele Ragazzon om hvordan han hadde utviklet seg som fotograf fra han startet i fotoklubben og fram til i dag. Alle var enige om at det var interessante prosjekter vi fikk presentert, og at dette var noe som godt kunne gjentas flere ganger.

Foredrag om «Historien i bildet» av Håvard Tørring 27.03.19

Håvard Tørring holdt et spennende foredrag om hvordan vi forteller historier gjennom fotografier. Det var et stort engasjement fra dem som var tilstede, og mange interessante bilder ble tolket. Det var morsomt og høre alle de forskjellige historiene vi la i bildene, og vi diskuterte hva som er «riktig» tolkning av et foto; er det fotografens intensjon eller er det vår opplevelse eller den historien vi leser inn i bildet? Og er det egentlig noen fasit?
Konkurransen denne gangen var å sette sammen tre bilder med temaet «Frost». Det var fine bilder som ble vist, og tre verdige vinnere.

Bildevisning 13.03.19

Vi hadde en flott bildevisningskveld i Sandbekkstua. Det var godt oppmøte, og det ble vist mange flotte bilder. Mange gode kritikker og hyggelig stemning.
Vi hadde avstemning etter fotostafetten vi hadde søndag 03.03.19 som gikk fra Grønland til Kampen. De to kategoriene som det ble konkurrert i var «nytt» og «gammelt».

Workshop makrofotografering 27.02.19

Det var godt oppmøte da Geir hold workshop rundt makrofotografering. Vi lærte 6 forskjellige måter å ta makrobilder på, og deretter var det trening med forskjellige effekter. Morsomt og lærerikt
Etter workshop var det fotokonkurranse med temaet «Musikk».