Fotografering kan være så mangt, og mange fotografier er definitivt ikke kunst.

Likevel, foto betyr å male med lys, og mulighetene er uendelige dersom man setter seg inn i mulighetene og har blikk for spennende og/eller vakre motiver. De siste års utvikling med stadig bedre digitale fotoapparater har medført en enorm interesse for fotografering ut over de vanlige familiebildene.

RKFs Fotoklubb ble startet 17. september 2003, og møtes i to onsdags-møter og en tur første søndag hver måned. Tidspunkter kan variere litt med årstidene, lyset og hvor vi reiser. Noen ganger reiser vi langt, slik som til en gammel biloppsamlingsplass i Sverige eller til Mølen, andre ganger oppsøker vi perler like i nærheten. De fleste turene varer en 3-6 timer, men vi har også reist på overnattingsturer.

Fotoklubben koster ikke noe ekstra i seg selv, men du må være medlem i RKF, og kurs og foredrag må vi spleise på.

Snakk med vår leder Hanne Rognerud, tlf 482 12 505, dersom du er interessert i fotoklubben, eller meld deg inn direkte her på nett.

Kommende program

• 14. august 19:00 - 21:00

Bildevisning

Alle kan ta med inntil 10 bilder hver Vi tar en ekstra kikk på 3 av dem

• 28. august 19:00 - 21:00

Foredrag med Rolf Støa

Grunnleggende kamerabruk Konkurranse: Tema: Bygdeliv

• 01. september 12:00

Tur til Flytårnet kultursenter, Fornebu

Sted: Pendlerparkeringen Lillestrøm Stasjon

Flytårnet Kultursenter holder til i de gamle verkstedsbygningene ved flytårnet på Fornebu. På området er det nesten 100 atelierer og verksteder.

• 11. september 19:00 - 22:00

Matfotografering med Eva Brænd på Il Padrino

Sted: Il Padrino

På restauranten Il Padrino på Strømmen storsenter. Åpent for hele RKF Eva Brænd (www.fotoeva.no) er en erfaren fotograf som vil holde et foredrag om matfotografering. Deretter er det vår tur. Il Padrino stiller med mat vi kan øve på.

• 25. september 19:00 - 21:00

Bildevisning sammen med maleklubben.

Sted: Sandbekkstua

Fotoklubben fotograferer – maleklubben maler. Alle kan ta med 10 bilder med temaene landskap, mennesker i et miljø og stilleben. Fokus: Lyset i bildene.

• 06. oktober 12:00

Tur til Stensrudåsen og forfalte hytter

Sted: Pendlerparkeringen Lillestrøm Stasjon

Stensrudåsen ligger ved Stensrudtjern, og der var det engang et yrende hytteliv. Nå er området forlatt, og hyttene står og forfaller.

• 09. oktober 19:00 - 21:00

Bildevisning

Alle kan ta med inntil 10 bilder hver Vi tar en ekstra kikk på 3 av dem

• 23. oktober 19:00 - 21:00

Workshop, portrettfotografering

Sted: Sandbekkstua

Vi lager workshop. Portrettfotografering med rekvisitter. Ta med rekvisitter som hodeplagg, stæsj, klær etc. Konkurranse: Forfall

• 03. november 12:00

Tur til Bjølsen Valsemølle

Sted: Pendlerparkeringen Lillestrøm Stasjon

Omvisning på Bjølsen Valsemølle,  med baking på prøvebakeriet. Bjølsen Valsemølle fra 1884 er den eneste industribedriften langs Akerselva som fremdeles er i drift. Bjølsen valsemølle representerer også den lengste tradisjonen for hva elva har vært brukt til, nemlig maling av korn. Dagens produksjon av Regal-mel foregår i de samme lokalene som i 1884.

• 13. november 19:00 - 21:00

Bildevisning, inkludert portrettvisning

Sted: Sandbekkstua

Alle kan ta med inntil 10 bilder hver Vi tar en ekstra kikk på 3 av dem I tillegg presenterer vi prosjekt-portrettene

• 24. november 10:00

Tur, Jul på Hovinsholm, Helgøya

Sted: Pendlerparkeringen Lillestrøm Stasjon

OBS dato og klokkeslett! Opplev et gammeldags, sjarmerende storgårds-julemarked på Hovinsholm gård, Helgøya. Her vil du garantert komme i julestemning! De har over 70 utstillere innen håndverk og mat. Det er hest og vognkjøring, ponniridning, høytlesning for barn, juleteater og ikke minst servering av god hjemmelaget mat basert på gårdens egne råvarer!

• 27. november 19:00 - 21:00

Foredrag

Foredragsholder blir annonsert senere Konkurranse Tema: Former

• 06. desember 19:00

Juleavslutning

Sted: Sandbekkstua

Alle tar med seg til felles koldtbord. Kåring av årets bilde og årets fotograf.

Foredrag av Ronny Østnes, «Foto,- et umulig vidunder»

Ronny Østnes holdt et fantastisk morsomt og inspirerende foredrag for oss i Sandbekkstua. Han ønsket å inspirere oss til å gjøre egne ting, ikke bare å ta bilde av det vi ser gjennom kameraet, men å gjenskape følelsen av det vi ser. Da blir ikke teknikken det viktigste, og vi kan leke mer, eller tilføre tilfeldighet som han kalte det. Han oppfordret oss til å være litt modigere, og tørre å ta flere portretter, om at portrettfotografering er inngangsporten til livet. I den forbindelse fikk vi en artig beskrivelse om hvordan han hadde gått fram når han laget en portrettserie i Henningsvær, som bl.a. innbefattet kaffe og fyrstekake.

Bildevisning og konkurranse 08.05.19

Vi hadde en hyggelig bildevisningskveld i Sandbekkstua. Det ble vist mange flotte bilder. Vi var ikke så mange denne gangen så vi tok oss god tid til å gi hverandre innspill og kritikk. Veldig lærerikt og inspirerende. Det er alltid givende å diskutere hva ved et foto som gjør at vi synes det er et godt eller interessant bilde. Etterpå hadde vi konkurranse der temaet denne gangen var «I huset». Det var fine bilder som var levert til konkurransen, og det ble tre verdige vinnere!

6 spennende prosjekter og konkurranse

Det var spennende prosjekter som ble presentert i Sandbekkstua denne gangen av 6 av klubbens dyktige fotografer. Sølvi Åsvik fortalte om hvordan bildene hennes hadde utviklet seg fra hennes første «spontankjøp» av et Canon 7D-kamera og et opphold på Kanariøyene, til det spennende uttrykket bildene hennes har i dag. Rolf Støa fortalte om prosessen det er å lage en utstilling. Leif Egil Olsen hadde et multimediashow med sine karakteristiske abstrakte bilder. Anne Lillehaug Berg fortale om sitt sephiaprosjekt, der de fleste bildene var tatt med mobilkameraet, og hvor lite eller ingen etterbehandling var en del av prosjektet. Geir Hareide Andersen tok utgangspunkt i arkitektur for å fortelle om hvordan han jobber med linjer og perspektiv. Til slutt fortalte Raffaele Ragazzon om hvordan han hadde utviklet seg som fotograf fra han startet i fotoklubben og fram til i dag. Alle var enige om at det var interessante prosjekter vi fikk presentert, og at dette var noe som godt kunne gjentas flere ganger.

Foredrag om «Historien i bildet» av Håvard Tørring 27.03.19

Håvard Tørring holdt et spennende foredrag om hvordan vi forteller historier gjennom fotografier. Det var et stort engasjement fra dem som var tilstede, og mange interessante bilder ble tolket. Det var morsomt og høre alle de forskjellige historiene vi la i bildene, og vi diskuterte hva som er «riktig» tolkning av et foto; er det fotografens intensjon eller er det vår opplevelse eller den historien vi leser inn i bildet? Og er det egentlig noen fasit?
Konkurransen denne gangen var å sette sammen tre bilder med temaet «Frost». Det var fine bilder som ble vist, og tre verdige vinnere.

Bildevisning 13.03.19

Vi hadde en flott bildevisningskveld i Sandbekkstua. Det var godt oppmøte, og det ble vist mange flotte bilder. Mange gode kritikker og hyggelig stemning.
Vi hadde avstemning etter fotostafetten vi hadde søndag 03.03.19 som gikk fra Grønland til Kampen. De to kategoriene som det ble konkurrert i var «nytt» og «gammelt».

Workshop makrofotografering 27.02.19

Det var godt oppmøte da Geir hold workshop rundt makrofotografering. Vi lærte 6 forskjellige måter å ta makrobilder på, og deretter var det trening med forskjellige effekter. Morsomt og lærerikt
Etter workshop var det fotokonkurranse med temaet «Musikk».