Rælingen kunstforening ble startet i 1979 og har som formål å arbeide for økt interesse for bildende kunst og kunsthåndverk, samt engasjere seg i allment kulturarbeid ved å arrangere utstillinger, møter, kåserier og konserter.

Fra vårt LandArt-prosjekt 2002

Vi har fast tilhold i Sandbekkstua, en tømmerstue fra slutten av 1600-tallet som ligger ved inngangen til et mye brukt turområde i Østmarka. Opprinnelig var Sandbekkstua skjenkestue for tømmerkjørere som fulgte Kongeveien til Oslo, i dag er den skjenkestue for kunst og kultur i form av utstillinger og møter og som arena for foredrag og konserter. Foreningen har tre datterklubber for utøvende medlemmer: Rælingen Viseklubb, RKFs maleklubb og RKFs fotoklubb.

Rælingen kunstforening øker medlemstallet med 10-15% pr år, og hadde 345 betalende medlemmer + 74 registrerte familie-medlemmer ved årsskiftet. (Dette er høye tall i forhold til de ca 15.000 innbyggerne. Til sammenligning er i overkant av 200 av Skedsmo kommunes ca 35.000 innbyggere medlemmer i Skedsmo kunstforening, mens Oslo kunstforening har ca 600 medlemmer.) Det ble vist 13 utstillinger i Sandbekkstua i 2006.

Rælingen kunstforening er en veldrevet kunstforening som i 2005 ble kåret til ”Årets kunstforening 2004” blant Norske kunstforeningers 191 medlemsforeninger, og vi mottok i den forbindelse en gavesjekk på kr 25.000,-.

Rælingen kunstforening var Norges første kunstforening på Internett, og er kanskje fortsatt kunstforeningen med de mest aktive og omfattende web-sidene: http://www.ralingen.kunstforening.no.

Vi føler at et viktig kriterium for en vellykket prosjektgjennomføring er til stede ved at vi har et godt samarbeid med vår kommune. Det er viktig for Rælingen kommune at det skapes en identitet og egenart gjennom en arena som både blir en varig og engasjerende globalt fokusert kulturopplevelse og en scene for kulturelle aktiviteter. For kommunen er det viktig å skape en tradisjon og stolthet lokalt i egen kommune: Det skal ikke være nødvendig å reise ut av kommunen for å kunne oppleve kunst og kultur på et høyt nivå.
Skrevet av Geir Hareide Andersen Send link som e-post