Ingebjørg Vatne åpner høstsesongen

På grunn av brannen i Sandbekkstua vil denne utstillingen bli avhold i et siderom i Øvre Rælingen kirke, Øvre Rælingsvei 36.

Øvre Rælingen Kirke 13. - 28. august 2016

Ut i vår hage

"Jeg arbeider med naturbilder som handler om mer enn natur – som uttrykker både ytre og indre «landskap». Ikke bare naturen selv opptar meg, men forholdet mellom menneske og natur."

Ingebjørg Vatne er fra Voss, men bor nå i Oslo. Hun trives godt i det tvetydige rommet mellom abstraksjon og figurasjon, men benytter figurative elementer både i malerier og grafikk for å styrke fortellingen i arbeidene.`

Last ned invitasjonen her.

Hjertelig velkommen til åpningen lørdag 13. august kl. 12:00 i Øvre Rælingen kirke.

Det blir musikalsk innslag og kunstneren er til stede ved åpningen.

OBS! Ny åpningstid på søndager: Utstillingen er åpen lørdager kl 12:00 – 16:00 og søndager kl 14:00 – 18:00.

"Jeg arbeider med naturbilder som handler om mer enn natur – som uttrykker både ytre og indre «landskap». Ikke bare naturen selv opptar meg, men forholdet mellom menneske og natur. Kunsthistorien er full av referanser der natur og naturfenomener brukes som symboler på mennesket/menneskers liv. I utstillingen ved Rælingen kunstforening vil jeg bl.a. vise verker som henspeiler på dette.

«I paint flowers so they will not die», skal Frida Kahlo ha sagt. Jeg maler gjerne blomster, men for meg må de gi mening utover selve eksistensen. Under samle-tittelen «Ut i vår hage…» med referanse til menneskelig mangfold, viser jeg her bl.a. prosjektet: «Javisst gör det ont när knoppar brister…», med tittel hentet fra et av Karin Boyes dikt. Knopper på bristepunktet, i stort format 135 x 135 cm, viser styrken/energien i «fødselsøyeblikket». Slik mennesket kan oppleve smerte og uant styrke ved endringer i livet, enten de er ønsket eller påført utenfra. Knoppene har den felles egenskap at de er vakre og hardføre og tåler vårt barske klima selv med opprinnelse fra andre klimasoner. Disse arbeidene kombineres med andre verk som kan gi assosiasjoner til både natur og menneskelige forhold.

Inntrykk fra tidlige år er sterk inspirasjon, og stadig tilbakevendende basis. Tett på Vestlandets natur og kultur som ung, senere opplevelser fra resten av landet og Sør-Europas natur og kultur. Ikke for å gjengi virkeligheten, intensjonen er å skape stemning mer enn realistisk virkelighet. Tidligere arbeider har i hovedsak vært abstrakte, med gjenkjennelige elementer. Jeg trives godt i det tvetydige rommet mellom abstraksjon og figurasjon, men benytter nå oftere figurative elementer både i malerier og grafikk for å styrke fortellingen i arbeidene."

Sensommer Blues