"African Impressions" av Ellen Eikenes

Ellen Eikenes
Sandbekkstua 30. mai - 14. juni 2015

Mine møter med Afrika har vært i Tanzania i Øst-Afrika. Jeg er fascinert av menneskene der, latteren sitter løst, de har mye humor til tross for tøffe livsvilkår for en del av dem.

Jeg ønsker å formidle noen av de inntrykkene jeg har fått fra Afrika gjennom mitt uttrykk, maleriet.

Gjennom mine pensler fulle av farger har menneskene, afrikanske musikere, naturen, dyr og bestigning av  Kilimanjaro har blitt festet til lerretet.

Kommunikasjon er et sterkt stikkord i Ellens kunstneriske virke; kommunikasjon mennesker i mellom, kommunikasjon i musikk, i dans, kommunikasjon mellom betrakter og kunstner, kommunikasjon mellom farger og former.

Ellens interesse i kunstarbeidet ligger også i formale problemstillinger; særlig farge, oppbygging av form, rom og linjer. Målet er å utvikle maleriet slik at farge og form klinger sammen, samtidig som det oppstår en dynamikk mellom motsetningene i maleriet; motsetningene lys – mørke, ren – uren farge og opak – transparent farge.

Ellen har flere ganger besøkt Tanzania i Afrika og er fascinert av landet; menneskene, musikken, naturen, dyrene. Noe av dette forsøker hun å formidle i sine kunstuttrykk som presenteres i Rælingen Kunstforening.

Og du kan lære mer om Ellen Eikenes her: www.elleneikenes.no

Autentisk afrikansk musikk ved Ibou Cissokho på kora og Solo Diarra på djembe ved åpningen lørdag 30. mai 2015 kl 12:00. Kora er instrumentet som er malt på bildet i denne invitasjonen.

Ibou er opprinnelig fra Casamance-området i Senegal. Far til Ibou, kora-mesteren Solo Cissokho er «griot». Det er det samme som en «skald» i norrøn mytologi: en historieforteller og en tradisjonsbærer. Denne jobben går i arv fra far til sønn. Ibou har lenge vært i lære hos sin far og en dag blir det hans jobb å være historieforteller, rådgiver og tradisjonsbærer i landsbyen han kommer fra. Ibou har bodd i Norge siden 2006 og jobber som musiker. Musikeren Solo Diarra kommer fra Burkina Faso i Afrika og kommer også fra en stor griot-slekt. Han spiller mange instrumenter som djembe (tromme), kora, ngoni, balafon og gitar.

Kora er et afrikansk harpelignende strengeinstrument med 21 strenger.
Se bildet under som jeg har malt av musikeren Toumani Diabaté på kora fra Mali.

Han og flere musikere fra Mali har et samarbeide med musikere fra Cuba. De kaller musikken sin for «Afrocubism».

Hjertelig velkommen!

Toumani Diabaté på Kora