Is som varmer i Sandbekkstua

Foto: Kari Hareide Lønstad
Sandbekkstua 14. - 29. mars 2015

"Jeg har oppnådd det jeg vil dersom noen, etter å ha sett mine bilder, leter etter det vakre i noe de ellers bare ville gått rett forbi. Vi bombarderes av katastrofer, krig og triste historier, og runder av kveldsunderholdningen med såkalte virkelighets-serier hvor de som er flinkest til å lure andre, vinner flotte premier. Jeg vil vise at det går an å se etter det vakre i hverdagen, bokstavelig talt, og i overført betydning."

Geir Hareide Andersen vil lage kunst som stimulerer, ikke provoserer. Til denne utstillingen har han funnet fantasiskapninger, former og farger i isblokker plukket i naturen i nærområdet.

"Jeg kjenner meg igjen hos steinhoggere som sier at skulpturen gjemmer seg i steinen. I et stykke is plukket fra naturen gjemmer det seg fantastiske former. Ekstra spennende blir det at formene forandrer seg når isen smelter, og akkurat som med mennesker, så speiler is omgivelsene. Legg isen inntil en varm farge, og isen varmer deg! For meg er det å lete etter det vakre i hverdagen en bevisst prosess med et tydelig mål: Det er vitenskapelig bevist at man blir i bedre humør av å smile, og man smiler når man ser noe vakkert!"

Noen av bildene er trykket på metall, mens resten vises i installasjoner i samspill med lys og treverk.

Utstillingen ligger også på Facebook, og mer om kunstneren finner du her.

Hjertelig velkommen til åpning lørdag 14. mars 2015 kl 12:00.

Kunstneren vil være tilstede, og Lars S Nymoen vil spille solo på tuba på utstillingsåpningen!