Tone Dietrichson inspirert av Leonard Cohen

Sandbekkstua 21. februar - 8. mars 2015

"There is a crack in everything, that`s how the light gets in"     - Leonard Cohen

I 3 år har kunstneren Tone Dietrichson fordypet seg i Leonard Cohens tekst «Anthem». I Sandbekkstua stiller hun ut 10 håndkolorerte grafiske blad og et originalverk. Tone Dietrichson er sterkt beveget av Cohens lyrikk generelt, og «Anthem» spesielt. I september 2014 åpnet Dietrichson og Cohen utstilling sammen i Galleri Ramfjord i Oslo, og Leonard Cohen har inkludert Tone Dietrichsons verk i sin egen kunstkatalog.

Hjertelig velkommen til åpning lørdag 21. februar 2015 kl 12:00.

Kunstneren vil være tilstede under utstillingsåpningen og fortelle om samarbeidet med Cohen og om «Anthem». Og etter et møte i august 2014, ble drøm til virkelighet for Dietrichson: Hver dag kl. 12.00 spilles «Anthem» som ritornell i Oslo fra Rådhustårnets klokker. Til åpningen i Sandbekkstua kommer klokkenist i Oslo Rådhus, Laura Marie Rueslåtten, for å spill på håndklokker, og «Anthem» står selvfølgelig på programmet.

Dietrichson har gått i dybden før og fordypet seg i tekst som inspirasjon for maleri. I 2006 åpnet utstillingen "En visuell reise i indre landskap - 4 norske kunstnere møter Henrik Ibsen." (Fotografene Gro Jarto og Morten Krogvold - malerne og grafikerne Håkon Bleken og Tone Dietrichson) Utstillingen vandret fra Stavanger til New York og endte i Rådhusgalleriet i Oslo Rådhus. Utstllingen ble sponset av Oslo Kommune, Stavanger Kommune, Ibsenkomiteen og UD .

Videre har hun hatt et 3-årig samarbeid med tidligere fotballproff Stig Inge Bjørnebye. Gjennom samtaler og diskusjoner rundt begreper som "Hva er suksess?" "Hva er det å være menneske?" "Hvilke verdier og holdninger har vi i dag?" Ut av dette samarbeidet kom 10 store malerier, en serie på 11 grafiske blad og boken "Løsrivelse." Stig Inge Bjørnebye fikk Psykisk Helses Åpenhetspris for boka.

Tone Dietrichson holder sine tolkninger av Henrik Ibsens "Vildanden" og "Anthem" over hele landet - og spennvidden er stor ; fra vestre Toten Bondekvinnelag til skoler, foreninger, private arrangementer, institusjoner, ledersamlinger og Ibsen- Museet for å nevne noen.