Wanda Hareim til Sandbekkstua

Sandbekkstua 26. april - 11. mai 2014

Wanda Hareim er en av våre fremste kolorister. Hennes fargekombinasjoner og harmoniske farger fenger et stadig større publikum. Hun bor nå i en landsby i Sør-Frankrike hvor hun henter inspirasjon og nye inntrykk. Hun har hatt en rekke utstillinger i Norge og utlandet og er innkjøpt av offentlige og private instanser, og i Sandbekkstua viser hun fargerike oljemalerier.

Hjertelig velkommen til åpning lørdag 26. april 2014 kl 12:00.

Barbershop-gruppen "Late Edition" synger på åpningen lørdag 26. april 2014 kl 12:00, og Wanda blir selv til stede.

Wanda Elisabeth Hareim er født og utdannet i Oslo. Hun har gått i lære hos Jakob Weidemann , har tatt flere kurs ved SHKS, har ved selvstudium satt seg inn i teknikker og teori og har foretatt flere studiereiser. Hun arbeider både med akvareller, olje og pastell, men har i de siste årene arbeidet mest med oljemalerier . Hun fremstår som en betydelig og profilert bildende kunstner.

Med en rekke utstillinger i østlandsområdet de siste årene er hun godt kjent og verdsatt blant kunstelskere. Hun bodde på Skarnes i Sør-Odal frem til 2011, hvor hun ved Glommas bredd og i naturskjønne omgivelser utviklet sin billedkunst. Samme år flyttet hun til en landsby i Sør-Frankrike hvor hun fortsetter sin karriere som billedkunstner. Hennes reiser gjennom naturen er ofte symbolisert ved gjengivelse av dens egen billedlige skjønnhet og fargeprakt, noe som bidrar til at hennes kunst er så levende og harmonisk. Hun makter å anvende fargene på en slik måte at detaljene i motiver strekker seg ut mot betrakteren. Hennes presentasjon av naturopplevelser fremstår som følsomme, men samtidig er de fylt av en selvstendig kraft.

Av hennes utstillingssteder de siste årene nevnes Galleri Galtung i Oslo, Festspillene i Nord-Norge, Harstad, det norskeide kjøpesenteret KLIF i Gdynia, i Warszawa, Galerie 1814 Unique, Eidsvoll, ORO Galleri, Elverum, Nes Kulturhus, Årnes, Bærum kunstforening, Sør-Odal Kunstforenin, Ullensaker kunstforening og Galleri Arctandria, Oslo. Hun har også rukket å ha utstillinger i Frankrike hvor hun også har fått diplomer for sine utstilte malerier. Hennes oljemalerier er innkjøpt av en rekke bedrifter og institusjoner. Av utsmykkingsoppdrag nevnes Sør-Odals nye rådhus, Ullensaker og Eidsvoll kommuner, Kongsvinger sykehus, Kongsvinger Tinghus, KLIF Kjøpesenter i Gdynia, PDC Tangen, Aurskog og St. Joseph-søstrenes hus på Grefsen. I to år var ett av hennes oljemalerier bakgrunnsbilde ved statsminister Stoltenbergs nyttårstale.