Insekter og natur med Pippip Ferner

Sandbekkstua 25. mai - 9. juni 2013

Foto: Maren Engelschøen
I utstillingen "morfologi til hverdags" viser Pippip Ferner insekter og blomster med fornyet blikk gjennom malerier, tegning og foto. Hun har hatt flere separatutstillinger, og deltatt på mange kollektivutstillinger i Norge og USA.

Pippip forteller:

Fokuset

Arbeidene har fokus på det organiske, i grenseland mellom det figurative og abstrakte. De er ikke vitenskapelige tilnærminger til levende organismer, men referer til kompleksiteten som finnes i naturens mangfold.

Jeg ønsker å rette fokus på vår forståelse av naturen og hvordan det påvirker våre minste skapningers sjanser til å overleve. Hvis en art blir borte for godt, kan det få alvorlige konsekvenser for hele økosystemet, alle arter har sin egen verdi og er like mye verdt.

I utstillingen “morfologi til hverdags” ser jeg med fornyet blikk på insekter, noe som mange i utgangspunktet ser på med vemmelse. Blomster derimot, representerer for de fleste det vakre og skjønne. Enkelte blomster og insektsarter har et så nært forhold at den ene ikke kan overleve uten den andre. Klimaendringer kan påvirke det fine samspillet, og tilpasninger som har skjedd over millioner av år kan dermed bli forstyrret.

Inspirasjonen til disse bildene er nærstudier av mønstre, farger og små detaljer i naturen, som igjen åpner for nye organiske former, naturens motsetninger som: ekkelt / vakkert, svak / sterk, liten / stor. Andre kilder er mytologi, malerier fra Hieronymus Bosch bisarre verden, avisartikler og gamle vitenskapelige illustrasjoner fra “Metamorphosis insectorum Surinamensium” av Maria Sibylla Merian.

Arbeidene mine er på ingen måte ment å fungere som en pedagogisk pekefinger, men ønsker å gi betrakteren en mulighet til å oppdage en ny forståelse og verdsettelse av naturens rariteter og kanskje reflektere over betydningen av naturen som et speil av oss selv.

Prosessen

Mitt hoveduttrykk er gjennom en kombinasjon av maleri og tegning, kombinert med akryl, kull og blyant. Jeg jobber også litt med skulptur / installasjon / fotolocollage. Tegningen står sentralt i arbeidene mine, jeg ser på ulike aspekter av hva tegning kan være, utforsker det og de mange mulighetene det gir. Jeg jobber impulsivt og er nysgjerrig på hva som oppstår ved å prøve nye teknikker, nye farger. Lager det jeg har appetitt på. Drivkraften er leken mellom figurasjonen og det maleriske. Prosessen er dynamisk og direkte, jeg fokuserer på hva jeg gjør i øyeblikket, og ikke nødvendigvis på hva det skal bli.

Last ned Pippip Ferners CV her.

Hjertelig velkommen til åpningen lørdag 25. mai 2013 kl 12:00.

Ved åpningen blir det musikk ved Roberto Quispe og Luis Sucari fra panfløytegruppen VIENTOS DEL SUR (Vinder fra Sør) som formidler tradisjonell musikk og dans fra Altiplano-området og kulturarven fra Inkariket.