Morten Gran til Sandbekkstua

Sandbekkstua 28. januar - 12. februar 2012

Morten Gran har arbeidet med maleri siden midten på 90-tallet. Bilen har vært et gjennomgangstema, noe som har ført han til flere studiturer rundt omkring i Norge, men også til Cuba og Amerika. Denne fasinasjonen er nok også en bearbeiding og en kommentar til den amerikanske drømmen. Mye av de vi ser rundt oss kan si mye om vår virkelighet og om hvordan vi takler den. I den senere tid har naturen og elementer fra film og reklame, samt nyhetsbilde, manifistert seg i hans bilder. Det er kanskje ikke så lang vei fra urskogsmaleriet, til de sammensatte bildene som kan ses på som kollasjer og fragmenter av inntrykk Inntrykk som sitter fast i form av korte snapshots. På utstillingen i Rælingen kunstforening tar han bl. a. med helt ferske malerier fra serien "Wall of sketches", der ulike inntrykk og ideer får fritt spillerom i små formater, ofte 20 x 20 cm.

I 2011 hadde Morten Gran en turne i skolene på Rælingen med prosjektet "FlyFly" i regi av Den Kulturelle skolesekken. Den serien var et utslag av en studireise i 2007, hvor han behandlet flyene som ble brukt i Vietnam, Irak og Afganistan. Den turneen gav mange flotte møter med elever i Rælingen-skolene.

Du kan laste ned invitasjonen her.

Velkommen til åpningen lørdag 28. januar 2012 kl 12:00 med kunstneren til stede.

Magne Askeland vil spille fiolin ved åpningen.

Åpent lørdager og søndager
kl 12:00 – 16:00.