Ingar Amundsen

Sandbekkstua 5.  - 20. november 2011

Velkommen til åpningen lørdag 5. november 2011 kl 12:00 med kunstneren til stede.

Dette handler ikke om julenisser og julegaver. Dette er for meg noe mye mer alvorlig. .Jeg ønsker å fortelle en historie om urgamle norske bondetradisjoner. En historie om noe som folk i gamle dager trodde fullt og fast på, og som man slett ikke spøkte med.

I Norge ble fjøsnissen ofte beskrevet som en liten mann, «ikke større enn et hestehode», med langt skjegg og i grå klær, gjerne nikkers, og med rød lue slik de fleste bønder gikk kledt i gamle dager (og som lever videre i skandinaviske mannsbunader). Folk snakket om «det lille folket» eller «underfolket».

Fjøsnissen kunne være til nytte på gården, for eksempel ved å stelle dyra, Men han var også lunefull og uberegnelig og kunne utføre pek og ugagn og skade folk og dyr hvis han ikke ble behandlet godt.

I dag er fjøsnisen nesten glemt. I det moderne og hektiske samfunnet har fjøsnissen blitt tvunget til å trekke seg tilbake. En av grunnene er nok at vi mennesker skjøtter naturen på en dårlig måte.

De holder seg i den grad ute av syne at færre og færre mennesker tror de i det hele tatt eksisterer.

Men akkurat som vi ikke vil få øye på et rådyr i skogbrynet uten at vi ser nøye etter, slik er det også med fjøsnisen. Du ser han kanskje ikke, men han er der.

Senhøstes 1991 observerte jeg ved et par anledninger en liten kar som romsterte i en gammel låve på gården Vestre Strøm i Rælingen. Jeg fikk tatt noen raske notater om klesdrakt og farger før han fikk øye på meg og forsvant. Jeg skar han ut av en gammel planke fra låvebrua. Nå er han håndstøpt og malt i flere omganger, og han er akkurat slik jeg så han.

På årets utstilling blir det også mulig å se noen spesielle og uhyre skjeldne gjenstander som har direkte tilknytning til fjøsnissen og dens liv.

- Ingar Amundsen. 28.10.2011

Det blir musikk i stil med kunsten på åpningen, og fjøsnissemakeren er selv til stede.

Åpent lørdager og søndager
kl 12:00 – 16:00