Jarle Rosseland, kjent navn til Rælingen

Sandbekkstua 12. - 27. mars 2011

Malerier og grafikk

Jarle Rosseland arbeider internasjonalt i de fleste media. Han har hatt mer enn 300 utstillinger i USA,   Canada, Asia og Europa, hvorav 29 utstillinger i Nasjonale Museer.

Rosseland er gjesteprofessor ved Silpacorne Universitetet i Bangkok, Thailand, hans malerier ble vist i Eiffeltårnet ved 150års feiringen i Paris, Frankrike. Han arbeider med et designprosjekt i India, og har illustrert bøker i Tyskland, Frankrike,Japan og Norge. Blant hans mange kjente grafiske serier om norsk natur finnes 3 med norrøn historikk.

Hans kunst har illustrert internasjonale kongresser i Oslo som: Barnearbeidskonferansen 1997 Bistandsministeren, Havrettskonferansen, Fr.Nansen Instituttet 2000. I Forbindelse med Krigsskolens 250år jubileeum år 2000,laget han en grafikkserie som illustrerer skolens historie, samt 5 vinetiketter og en førstedagskonvolutt for postverket. Et grafisk arbeide samt vin ble overrakt USA’s presidet Bill Clinton under hans statsbesøk i Norge 1999. I 2003 illustrerte han det internasjonale symposiet i  akupunktur, Oslo og i 2006 Nobels fredspris.

Rosseland har utført større skulpturoppdrag, designet porselen, glass og smykker, og har hatt et atelier for billedvev i Zagreb, Kroatia siden 1982. JR er juriemedlem for den internasjonale årlige prisen, ”Good Design” USA. I 1999 ble han tildelt The Japan Foundation reise og oppholds-stipend.

Foruten Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Kulturrådet og Bergen Billedgalleri, er han innkjøpt av en rekke samlinger i inn og utland. Av større  permanente samlinger kan nevnes: The Chicago Athenaeum Museum, USA, 24 grafiske arbeider, 11 malerier, 1 skulptur 20” norsk stein. Musèe de Normandie, France, billedvev. Snorre Sturlasson Museet, Reykholt, Island, 19 grafiske arbeider.  To større oljemalerier, Akershus Festning. Oslo. Norsk Hydro.
Rosseland arbeider for tiden med å ferdigstille flere utstillinger i Norge, samt med to nye skulpturprosjekter i henholdsvis Hellas og USA.

Jarle Rosselands billedkunst snakker veltalende og uttrykksfullt om det nordiske. Han sier selv: ”Norge har lyset, fargene og naturen som du ikke finner noe annet sted. Det er det jeg vil understreke  med min kunst.” Det var utgiveren hans i New York som sa til ham: ”Du må forsøke å fange det Norske.”

Til utstillingen kommer det også helt nye bilder som ikke har vært vist før!

Hjertelig velkommen til åpning lørdag 12. mars kl 12:00.

Kunstneren blir til stede og det blir musikk ved Skedsmo Bluesklubb ved åpningen!

Åpent lørdager og søndager kl 12:00 – 16:00.