Kunstmaleren Tang Chuanjie

Av Kjell Gytrup

frilansjournalist og kunstsamler

- poliorammet bondes�nn som ble forsker, kunsthistoriker og internasjonalt anerkjent kunstmaler.


Ved en av livets mange tilfeldigheter ble jeg oppmerksom p� en kinesisk maleriutstilling i R�dhusgalleriet i Oslo sentrum en v�rdag i 2005. Det var offisiell �pning, med mange prominenser fra norsk og kinesisk kulturliv tilstede. Jeg fattet straks interesse � og ble kjent med direkt�r Huijia Liu Sollid fra �Norway � China Culture Exchange Center� og kunstmaleren Tang Chuanjie � et m�te som skulle f� betydelige konsekvenser for mitt videre liv. Kunstneren Tang var imponerende energisk og smilende tilstede for publikum. Den 62 �r gamle maleren var h�yt og lavt og s� ikke ut til �  ha tid til � ta hensyn til sine fysiske handikap. Hans spesielle impresjonistiske uttrykksform fattet min interesse og jeg bare m�tte kj�p.

Utstillingen i Oslo R�dhus var Tangs andre bes�k i Norge. �ret f�r hadde han bes�kt byen Ski  i n�rheten av hovedstaden med en mindre utstilling og direkt�r Liu Sollid kunne fortelle at det var planlagt en vandreutstilling. Tang bilder har derfor senere v�rt framvist i Asker kulturhus, Labrosenteret ved Kongsberg, Flor� og H�yanger.

Tangs kunst vekket min journalistiske interesse og jeg sjekket mer om hans bakgrunn � hvilket ga meg innsikt i et liv fylt med utfordringer og hardt arbeid. Kort gjengitt:

Tang Chuanjie er f�dt i 1943 i Shandong og er i dag seniorforsker ved Fine Arts Research Institute of Chinese Arts Academy.  Han har deltatt en rekke ganger i nasjonale kunstutstillinger i Kina og har, etter invitasjoner og anmodninger, hatt kunstutstillinger og holdt en rekke foredrag for kunststudenter i Hong Kong, Macao, Taiwan, Malaysia, Canada og Japan. I 1990 organiserte Det Kinesiske Kunstforskningsinstituttet i Beijing en separatutstilling med Tangs bilder. Utstillingen ble en stor publikumssuksess. Hans arbeider er blitt innkj�pt av private og offentlige samlinger b�de i og utenfor Kinas grenser, inkludert Norge. Han er ogs� nevnt i Chinese Modern Fine Artists Dictionary, Famous Persons Dictionary of Chinese Contemporary Article Circle og Who�s Who

Chuanjie er bondes�nn fra den �stkinesiske provinsen Shangong. Han elsket � male allerede som barn. I begynnelsen av 1950-�rene avsluttet han grunnutdannelsen, besto opptakspr�vene ved Instituttet for Bildende Kunst i Beijing. Han valgte � studere oljemaleri � et utradisjonelt valg for kinesiske kunststudenter den gang. I femti�rene overtok kinesiske kunstnere malerisamlinger fra tidligere Sovjetunionen og mengder av  sovjetiske oljemalerier ble stilt ut i Beijing. Enkelte av disse bildene gjorde et uforglemmelig inntrykk p� Tang, som merket seg den klare, realistiske stilen og den sterke uttrykkskraften. Mye i disse bildene var i overensstemmelse med en uttrykksform Tang selv s�kte etter. Hans forkj�rlighet for oljemaleriet ble ytterligere forsterket. Detaljert, abstrakt, realistisk - men likevel med rom for impresjonistiske elementer.

Forut for alle sine utstillinger er Tang sv�rt opptatt av � lykkes med � f� formidlet sin oppriktighet, sine f�lelser og sin estetiske glede til publikum.
Tang Chuanjies bilder er som hans personlighet - eller som han sier det selv: �Bildene mine har sterke farger. Ved � se p� dem f�r man et sterkt inntrykk. Derfor er min maleteknikk grov - og ikke konsentrert p� detaljer.�  Hans teknikk er p�virket av b�de �stlig og vestlig kultur og blander begge i hverandre i sin spesielle stil.

Tang Chuanjie har gjennom sin kunsten overvunnet mange vanskeligheter. Som barn fikk han en varig lammelse i benet, som en ettervirkning av polio. Han ble satt tilbake i forhold til kameratene � men hadde et ukuelig p�gangsmot. En vinterdag dro han alene ut med sykkel for � finne motiver for sn�landskap. Da han omsider kom tilbake til sykkelen, s� hadde den frosset fast til bakken. Med en stein hamret han l�s p� sykkelen til den omsider l�snet og han kunne komme seg hjem.

Mang en gang tok han seg frem i fjellomr�der. P� stadig leting etter fine steder og motiver, forserte han uveisomt terreng og  farlige skrenter og h�yder. Hans fysiske handikap skulle ikke f�  begrense hans utfoldelse. N�r han hadde f�tt skissene ned p� papiret, glemte han alle de kroppslige smertene og ble fylt av en stor glede. Tang har sine egne oppfattelser av smerte og glede. For Tang er smerte det � ikke kunne n� et etterlengtet m�l. Det er, if�lge Tang, ikke sammenlignbart med kroppslig smerte. Glede, derimot, er � n� et m�l etter hard innsats og forsakelser. N�r han har laget et bilde han er fullt ut tilfreds med, f�r han en f�lelse av enorm glede.

- Kunsten er mitt liv og jeg arbeider hardt,  smiler Tang alvorlig. � Men n�r fargene p� paletten min blir til fargeglade bilder p� lerretet, f�ler jeg meg sjelelig frigjort og ud�delig!

Tangs bilder presenterer en kunstnerisk virkelighet, ikke en realistisk, n�ytral gjengivelse av motivene. �  Jeg fors�ker � vekke skj�nnhetssansen og stimulere assosiasjonsevnen, sier Tang begeistret.

� f�lge Tangs videre kunstneriske utvikling, skal bli spennende. Hans malekunst er omfattende og motivvalget er meget variert. Mitt personlige �nske er at vi vil f� se stadig flere impresjonistiske malerier. Tang er dyktig p� det meste, men p� det impresjonistiske er han enest�ende � og helt etter min smak.







Skrevet av Geir H A Send link som e-post
Utskriftsvennlig side