Kunstmaleren Tang Chuanjie

Av Kjell Gytrup

frilansjournalist og kunstsamler

- poliorammet bondesønn som ble forsker, kunsthistoriker og internasjonalt anerkjent kunstmaler.

Ved en av livets mange tilfeldigheter ble jeg oppmerksom på en kinesisk maleriutstilling i Rådhusgalleriet i Oslo sentrum en vårdag i 2005. Det var offisiell åpning, med mange prominenser fra norsk og kinesisk kulturliv tilstede. Jeg fattet straks interesse – og ble kjent med direktør Huijia Liu Sollid fra ”Norway – China Culture Exchange Center” og kunstmaleren Tang Chuanjie – et møte som skulle få betydelige konsekvenser for mitt videre liv. Kunstneren Tang var imponerende energisk og smilende tilstede for publikum. Den 62 år gamle maleren var høyt og lavt og så ikke ut til å  ha tid til å ta hensyn til sine fysiske handikap. Hans spesielle impresjonistiske uttrykksform fattet min interesse og jeg bare måtte kjøp.

Utstillingen i Oslo Rådhus var Tangs andre besøk i Norge. Året før hadde han besøkt byen Ski  i nærheten av hovedstaden med en mindre utstilling og direktør Liu Sollid kunne fortelle at det var planlagt en vandreutstilling. Tang bilder har derfor senere vært framvist i Asker kulturhus, Labrosenteret ved Kongsberg, Florø og Høyanger.

Tangs kunst vekket min journalistiske interesse og jeg sjekket mer om hans bakgrunn – hvilket ga meg innsikt i et liv fylt med utfordringer og hardt arbeid. Kort gjengitt:

Tang Chuanjie er født i 1943 i Shandong og er i dag seniorforsker ved Fine Arts Research Institute of Chinese Arts Academy.  Han har deltatt en rekke ganger i nasjonale kunstutstillinger i Kina og har, etter invitasjoner og anmodninger, hatt kunstutstillinger og holdt en rekke foredrag for kunststudenter i Hong Kong, Macao, Taiwan, Malaysia, Canada og Japan. I 1990 organiserte Det Kinesiske Kunstforskningsinstituttet i Beijing en separatutstilling med Tangs bilder. Utstillingen ble en stor publikumssuksess. Hans arbeider er blitt innkjøpt av private og offentlige samlinger både i og utenfor Kinas grenser, inkludert Norge. Han er også nevnt i Chinese Modern Fine Artists Dictionary, Famous Persons Dictionary of Chinese Contemporary Article Circle og Who’s Who

Chuanjie er bondesønn fra den østkinesiske provinsen Shangong. Han elsket å male allerede som barn. I begynnelsen av 1950-årene avsluttet han grunnutdannelsen, besto opptaksprøvene ved Instituttet for Bildende Kunst i Beijing. Han valgte å studere oljemaleri – et utradisjonelt valg for kinesiske kunststudenter den gang. I femtiårene overtok kinesiske kunstnere malerisamlinger fra tidligere Sovjetunionen og mengder av  sovjetiske oljemalerier ble stilt ut i Beijing. Enkelte av disse bildene gjorde et uforglemmelig inntrykk på Tang, som merket seg den klare, realistiske stilen og den sterke uttrykkskraften. Mye i disse bildene var i overensstemmelse med en uttrykksform Tang selv søkte etter. Hans forkjærlighet for oljemaleriet ble ytterligere forsterket. Detaljert, abstrakt, realistisk - men likevel med rom for impresjonistiske elementer.

Forut for alle sine utstillinger er Tang svært opptatt av å lykkes med å få formidlet sin oppriktighet, sine følelser og sin estetiske glede til publikum.
Tang Chuanjies bilder er som hans personlighet - eller som han sier det selv: ”Bildene mine har sterke farger. Ved å se på dem får man et sterkt inntrykk. Derfor er min maleteknikk grov - og ikke konsentrert på detaljer.”  Hans teknikk er påvirket av både østlig og vestlig kultur og blander begge i hverandre i sin spesielle stil.

Tang Chuanjie har gjennom sin kunsten overvunnet mange vanskeligheter. Som barn fikk han en varig lammelse i benet, som en ettervirkning av polio. Han ble satt tilbake i forhold til kameratene – men hadde et ukuelig pågangsmot. En vinterdag dro han alene ut med sykkel for å finne motiver for snølandskap. Da han omsider kom tilbake til sykkelen, så hadde den frosset fast til bakken. Med en stein hamret han løs på sykkelen til den omsider løsnet og han kunne komme seg hjem.

Mang en gang tok han seg frem i fjellområder. På stadig leting etter fine steder og motiver, forserte han uveisomt terreng og  farlige skrenter og høyder. Hans fysiske handikap skulle ikke få  begrense hans utfoldelse. Når han hadde fått skissene ned på papiret, glemte han alle de kroppslige smertene og ble fylt av en stor glede. Tang har sine egne oppfattelser av smerte og glede. For Tang er smerte det å ikke kunne nå et etterlengtet mål. Det er, ifølge Tang, ikke sammenlignbart med kroppslig smerte. Glede, derimot, er å nå et mål etter hard innsats og forsakelser. Når han har laget et bilde han er fullt ut tilfreds med, får han en følelse av enorm glede.

- Kunsten er mitt liv og jeg arbeider hardt,  smiler Tang alvorlig. – Men når fargene på paletten min blir til fargeglade bilder på lerretet, føler jeg meg sjelelig frigjort og udødelig!

Tangs bilder presenterer en kunstnerisk virkelighet, ikke en realistisk, nøytral gjengivelse av motivene. –  Jeg forsøker å vekke skjønnhetssansen og stimulere assosiasjonsevnen, sier Tang begeistret.

Å følge Tangs videre kunstneriske utvikling, skal bli spennende. Hans malekunst er omfattende og motivvalget er meget variert. Mitt personlige ønske er at vi vil få se stadig flere impresjonistiske malerier. Tang er dyktig på det meste, men på det impresjonistiske er han enestående – og helt etter min smak.