Forside
Gammelt arkiv

Jan Kokkin om Norsk samtidskunst

Jan Kokkin i Sandbekkstua
Etter den formelle delen av årsmøtet for 2009 holdt Jan Kokkin et  spennende foredrag om Norsk samtidskunst, tendenser i norsk samtidskunst fra ca. 1990 frem til i dag med hovedvekt på foto og den såkalte ny-konseptualismen.

Jan Kokkin er mag.art. i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo. Han har i mange år vært daglig leder for Kunst på Arbeidsplassen. Og han har virket som kunstkritiker i Dagens Næringsliv og Morgenbladet. Kokkin var en av forfatterne bak "Eros i Gustav Vigelands kunst" (1996) og "Rodin og Norge" (1998), og har nå gitt ut en bok om Eilif Peterssen.

Foredraget viste mange eksempler på norske samtidskunstnere innenfor mange kunstformer, og mange innenfor fotografi som får en stadig sterkere rolle i samtidskunsten.

Det er selvfølgelig mange meninger om samtidskunst, og ikke alle de tilstedeværende likte all kunsten. Og det er jo som det skal være. Kunst er ment å skape reaksjoner, og foredraget gav et godt innblikk i noe av det som rører seg på kunstfronten i Norge i dag.

Naturbilder (med en vri) er også en del av samtidskunsten

Skrevet av Geir H A Send link som e-post