Ingrid Mjøen Ekrem i Sandbekkstua

Sandbekkstua 9. - 24. mai 2009

Ingrid Mjøen Ekrem var godt voksen da hun gjorde alvor av å arbeide med kunst, men har de siste to årene deltatt på både Østlandsutstillingen og Tegnebiennalen. Hun er blant annet medlem av Tegnerforbundet og Norske Billedkunstnere. Hun arbeider mest med tegninger, men også med akrylmaling, akvarell og tredimensjonale objekter.

Hun samler hele tiden på bilder, tekster og tanker, inntrykk som påvirker det hun lager. Kunsten hennes undersøker hvordan vi opplever verden rundt oss, men også hvordan vi opplever hverandre:

- Jeg samler hele tiden på bilder,tekster og tanker som interesserer meg uten å vite hva de skal brukes til der og da. Senere kan de dukke opp igjen som en del av det jeg lager.

- Jeg arbeider mest med tegning, men også med akrylmaling, akvarell og tredimensjonale objekter. Teknikken jeg bruker når jeg tegner er sort blyant eller fargeblyant på papir. Det foregår i en langsom prosess der fargene ligger i mange lag.

- Landskapene mine er en kombinasjon av landskapsbilder fra bøker om norske fjorder og fjell, reiselivsbrosjyrer, postkort og arkitekttegninger. Ved å sette dem sammen på denne måten, vil jeg undersøke sider ved hvordan vi opplever dem.

- Når vi når en viss alder, slutter de fleste av oss å bli regnet som samfunnsaktører – vi blir ”usynlige”.Dette opptok meg da jeg laget en serie portretter av kjente ansikter med spor av levd liv.

Hjertelig velkommen til åpning med kunstneren tilstede i
Sandbekkstua lørdag 9. april 2009 kl 12:00.

Marcus Løvdal spiller akustisk gitar på åpningen.