Galleriutflukt til Gulden og Vestfossen

Søndag 25. mai kl. 11.00

Vi møtes på P-plassen vis a vis Lillestrøm rutebilstasjon. Utflukten går til Nedre Eiker for å besøke Gulden Kunstverk, Vestfossen Kunstlaboratorium og Arena Vestfossen.

Gulden Kunstverk

Beliggenhet: Godt skiltet ved E134, 14km fra Drammen - (på Steinberg mellom Mjøndalen og Hokksund). Kafé Elvebakken hver helg. Kommisjonsgalleri med ca. 70 kunstnere.

På Gulden Kunstverk finner vi en separatutstilling med Ann Mari Sørhøy - maleri og skulptur.

Deretter fortsetter vi til

Vestfossen Kunstlaboratorium og Arena Vestfossen

Disse galleriene ligger ved siden av hverandre i Vestfossen. Vestfossen Kunstlaboratorium holder til i gamle "Vestfos Cellulose" midt i sentrum av Vestfossen. Det er drammenskunstneren Morten Viskum som har dratt i gang dette. Han kjøpte fabrikkbygningen og jobbet i to år med å realisere idéen om å skape et betydelig senter for samtidskunst her. I Kunstlaboratoriet er det store lokaler som presenterer nyere kunst i tre etasjer pluss kjelleretasjen - til sammen 2000 kvm.

Arena Vestfossen er stiftet I 2004, er et sentrum for samtidskunst. Senteret består av gallerier, atelier og scenerommet. Dermed er det en kulturell ARENA for mange kunstformer. ARENA er etablert i bygda Vestfossen. Stedet ble bygd opp rundt industrien i bygda, og ARENA tar i bruk de gamle lokalene til den forhenværende papirfabrikken.

Arena har utvidet med enda flere visningsrom, og viser en stor bredde i internasjonal kunst i de forskjellige galleriene. Samtidig vil Arena sine faste deltakere og kunstnere åpne sine ateliéer, og vise sine siste arbeider. De som er representert på Arena i sesongen 2008 er:

Stag!, Viskum2, Galleri Van Bau, Scenerommet, 7011 VESTFOSSEN, Landings, Karl Gundersen, Rune Guneriussen, Ronny Bank og Galleri DongXi.

Skrevet av Geir Hareide Andersen Send link som e-post