Borgny Østensen, malerier

Sandbekkstua 24. mai - 08. juni 2008

HUS OG FJELL, MEST FRA NORD

Bindeleddet i bildene er motivene. Det er hus og stemninger, mest fra nord. De fleste av husene kan stedfestes, mens noen er malt som et indre bilde av noe som hun husker fra barndommen i nord. Husene står der i sine nakne omgivelser, sarte og trolske, andre står der i sitt nord-norske uvær. Foruten å lage grafikk, maler hun i olje, akryl og akvareller.  På denne utstillingen vil det bli vist flere av disse uttrykksmåtene.

Østensen er født og oppvokst på Myre i Vesterålen, med hus på høye sokler og bratte fjell som stiger rett opp fra havet. Hun flyttet sørover, og det har heller ikke gått upåaktet hen i bildene at hun har bodd i Nittedal den lengste delen av livet.  Ett og annet hus herfra sniker seg inn.

Sin kunstneriske utdannelse har hun fra Famous Artists School, Oslo tegne- og maleskole, Oslo kunstfagskole, HiO og Mosebekkskolen ved Norman Dahl, Oscar Reynert Olsen, Dan  Van Ty, Jan Olav Helle og Hanne May Scheen. Litografi har hun lært hos Jan Martin Ulvåg, akvarell hos Torgeir Schjølberg.

Borgny Østensen har egne websider på http://www.borgnyostensen.com.

Velkommen til åpningen lørdag 24. mai 2008 kl 12:00 i Sandbekkstua.

Fredrik Fernando Nilsen synger og spiller ved åpningen og det blir lett servering.

Skrevet av Geir Hareide Andersen Send link som e-post