Svein Solem, Jul i Blåfjell - og malerier

Sandbekkstua 1. - 16. desember 2007
Svein Solem vokste opp på Østkanten i Oslo, ikke langt fra Akerselva. Han har arbeidet som illustratør og billedkunstner siden 1970 og har i den forbindelse levert arbeider til bokforlag, ukepresse reklamebyråer over store deler av verden. Han har laget omslagene til ”Sagaen om Isfolket” og gjennomillustrert bøker som ”Nissen” og ”Troll” samt ”Nordamerikas Indianere” og ”Leiv Eiriksson og Vinlands­ferdene”. Han har også laget illustrasjonene til NRKs Julekalendere ”Amalies Jul” og ”Jul på Månetoppen”.

Utstillingen viser blant annet illustrasjonene til den mest kjente NRK-serien Svein Solem har illustrert, ”Jul i Blåfjell”.

I 1996 utga Schibsted forlag Svein Solems bok ”På barndommens stier” illustrert med motiver fra Akerselva. Disse maleriene ble vist på en utstilling samme år hos Blomqvists Kunsthandel. Han har forøvrig fått to internasjonale priser i USA for Aker Engineerings kampanje i Offshore. Han har i de senere år hatt en rekke separatutstillinger med betydelig suksess.

Velkommen til åpningen lørdag 1. desember 2007 kl 12:00 i Sandbekkstua.

Det blir musikk ved Ingrid Berg Mehus, fiolin og Bjørnar Hopland, gitar.

Skrevet av Geir Hareide Andersen Send link som e-post