Arild Yttri

Sandbekkstua 30. september- 15. oktober 2006

Arild Yttri

Arild Yttri er født i 1958 i Bærum og oppvokst i Rælingen. Han er utdannet ved Statens kunstakademi og Bergen kunst og håndverkskole. Studieopphold ved Kunstakademiet i Stockholm og Sentral Academi of Applied Art i Bejiing, Kina. Han har deltatt flere ganger på Høstutstillingen, Østlandsutstillingen og Vestlandsutstillingen. Han er innkjøpt av bl. a. Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og Norges Bank.

Arild Yttri arbeider med kobberstikk som er en av de eldste grafiske teknikkene i Europa. I hans arbeider ser vi en glede over å mestre et håndverk. Her møter vi en dialog mellom det eksakt registrerte og det formale. I denne dialogen mellom det gjenkjennelige og det formale bruker han ofte portretter av familiemedlemmer eller verker fra renessansen som utgangspunkt.

Arild Yttri har sin bakgrunn som gravør gjennom sitt arbeid i Norges bank, der han arbeider med å utforme nye frimerker og pengesedler. Han representerer et håndverk og en tradisjon som strekker seg tilbake til 1400-tallet og besitter en teknikk som få behersker bedre eller i det hele tatt i Norge.

Åpning i Sandbekkstua lørdag 30. september 2006 kl 12:00!  Martin Myhre Olsen kommer og spiller sin lett jazzpregede musikk!

Last ned invitasjonen her
Skrevet av Håvard Tørring Send link som e-post