Sophia Mustad

Sandbekkstua 9. - 24. september 2006

Debut-utstilling: ”Flaggerier”

Sophia Mustad stiller ut ”flagg”, 45 x 50 cm tekstilbilder som er  inspirert av en flere tusenårig tradisjon hos folket ”Fante” i Ghana. De bruker ”flaggene” til markering av viktige begivenheter, kjærlighet og krig. Sophia Mustad har fanget opp de frodige fargene og de enkle figurene og leker seg frem til sitt eget uttrykk for den spontane livsgleden, dansen og bevegelsen. I bildene har hun brodert inn korte tekster som sammen med titlene utdyper budskapet.

”Jeg har reist mye,” sier hun. ”Bildene mine henter inspirasjon fra regnskogen i Amazonas til den irske kyst, fra indianske fabuleringer til spanske dansere, fra solen på de greske øyene til det opprørte nordiske hav.”

Sophia Mustad fyller i år 60 og debuterer som kunstner i Sandbekkstua. Men det er ikke første gangen hun er i rampelyset. Hun har vært utøvende danser i mange år og er fortsatt delvis aktiv med danseterapi og massasje. Med bildene har hun funnet sin nye form som skapende kunstner og det er et langt livs erfaringer, opplevelser og refleksjoner hun nå legger frem i disse  livsbejaende, helt unike ”flaggene”.

Hun takker tekstilkunstner Ingerid Blakstad for god hjelp og veiledning. Ingerid Blakstad hadde egen separatutstilling i Sandbekkstua i 2002, og i den anledningen anbefalte hun kunstforeningen å se nærmere på bildene til Sophia Mustad.

Underholdningen kommer fra USA: Bree Luther spiller fløyte og Ahmayo Bohm leser dikt ved åpningen i Sandbekkstua lørdag 9. september 2006 kl 12:00.

Etter åpningen kl 13:30 inviterer Rælingen Viseklubb til Kulturskjenken.

Last ned invitasjonen her.
Skrevet av Geir Hareide Andersen Send link som e-post