13.05.09 Medlemsmøte 13. mai

Ronny Østnes holdt foredrag. Han har holdt på med foto i over 20 år. Med årene har opplevelsene rundt det å fotografere blitt det viktigste - bildene blir bare en bonus. Det å utvikle seg som fotograf handler om det å tørre å bryte grenser. Kamera er blitt hans psykolog. I søken etter de gode bildene har han måtte bryte sine egne barrierer.
Ronny mener at enten sitter bildet eller så sitter det ikke. Alle regler for god komposisjon gjør deg nok til en brukbar fotograf, men det er når du tør gå utenom du blir en dyktig fotograf.
Ronny viste oss bilder fra gamle fotografmestere som bl.a Henry Cartier Bresson. Han snakket mye om komposisjoner og litt om blender/lukker. Ronny sammenlignet blender/lukker med et timeglass. Hele tiden skal en lik mengde lys inn i kamera. Er hullet i timeglasset stort, vil sanden bruke kort tid ut. Stor blender = Kort lukkertid og vica verca.

Tema for kveldens bilde var "I vinduet". 42 bilder ble levert til kveldens konkurranse, det ble vanskelig å plukke ut de tre beste.

Geir Hareide Andersen tok førsteplassen, Kenneth Paulsen ble nr. to mens Tore Kristiansen og Anne Berg delte tredjeplassen. Gratulerer!!

1. plass: Geir Hareide Andersen

2. plass: Kenneth Paulsen