18.10.06: Foredrag om innramming

Klubbkveld med foredrag om innramming av bilder av Andre Michelsen fra Galleri 2000, og kåring av kveldens bilde, som for anledningen var bryllupsbilder fra Kari og Geir sitt bryllup.

SANDBEKKSTUA, ONSDAG 18. OKTOBER 2006

Antall fremmøtte: 15

1.    Fordrag om innramming og presentasjon av bilder med spesiell fokus på fotografier.

Andrè Michelsen fra Galleri 2000 i Lillestrøm ga oss gode tips om hvordan vi får det beste ut av et bilde. Han snakket om innrammingsteknikker, materialer, passepartout, oppheng og belysning.

Noen stikkord fra foredraget:

• Bruk helst enkle rammer til foto, gjerne sølvfarget.
  • Vær kritisk til passepartout, det bør være av syrefritt papir. Passepartout’et skal være markert bredere enn rammen og bredden på nedre kant bør være ca. 20% bredere enn de øvrige kantene for å gi bildet tyngde. Bruk kritthvitt passe-partout til bilder med blåtoner, offwhite (evt. farget) til bilder med varme fargetoner.
  • Signatur: Signer på selve bildet, IKKE på passepartoutet.
  • Glass:
  • Float glass: Klart glass – det mest brukte til innramming. Gir refleks.
  • Akrylglass: Brukes for å unngå lekkasje ved transport etc.
  • Tradisjonelt mattglass: Er matt fordi det er sandblåst. Det matte glasset gjør at bildet mister noe av sin fargeklarhet, sort/hvitt bilder mister gråtone. Er snart ute av markedet.
  • TrueView UV glass (museumskvalitet). Anbefales, men er relativt dyrt.
  • Belysning: Det bør være dempet belysning der kunst på papir stiles ut. Bilder bør aldri henge i direkte dagslys.
  • Oppheng: Heng små bilder øverst, bildene henges opp med lik bunnlinje.

2.    Fotoklubbens utstilling i desember

Dette vil bli en ”offisiell” utstilling i regi av Rælingen kunstforening som også vil stille med vakter de helgene utstillingen er åpen. Geir og Rolf er prosjektledere for denne utstillingen. På kveldens møte meldte følgende medlemmer seg på utstillingen:

• Kenneth Paulsen
  • Erling W. Stavdal (nytt medlem)
  • Rolf Støa
  • Tore Christiansen
  • Frode Delbekk
  • Håvard tørring
  • Hege Martinsen
  • Sissel Karlsen
  • Toril Karstensen
  • Viktor Dahl
  • Øivind Kristiansen
  • Hildegunn Romstad
  • Kjersti Bendixen
  • Kari Lønstad
  • Geir Hareide Andersen

Siste frist for påmelding er neste klubbkveld, onsdag 15. november. Denne kvelden må alle som skal stille ut ha med 5 – 6 bilder, helst på en CD. Maks. Størrelse på bildene er 50 x 70 cm. Det blir plass til maks 50 bilder.

Bildene vil bli juryert av fotograf Bjørn Halfdansen. Han har bakgrunn fra pressen og magasiner og er aktiv på www.foto.no. Hans portfolio kan du se på foto.no, hvor han bl.a. viser bilder fra bilskroteplassen i Båstnes i Sverige. Dessuten vil han ha utstilling på Restaurant Storgt. Nr. 1 i Lillestrøm fra
1. november.

Alle som har meldt seg på er garantert å få med minst ett bilde. Juryens hensikt er å gi råd og høyne nivået på utstillingen, og andre medlemmer trår støttende til med råd og veiledning dersom noen trenger det for å slippe gjennom nåløyet.

3.    Kåring av kveldens bilde

Temaet denne gangen var bryllupsbilder fra Kari og Geirs bryllup i september. Hege, Hildegunn, Tore, Håvard og Kjersti Bendixen stilte opp til konkurranse. Tore fikk flest stemmer av medlemmene og vant  en Canon Selphy 720 bærbar foto-printer for små bilder. Geir og Kari ga flest stemmer til et av Håvards bilder. Håvard får en 2 GB minnebrikke i premie. Bildene følger vedlagt.

Tore Kristiansen vant medlemmenes avstemming og en Canon Selphy 720 bærbar skriver.

Håvard Tørring vant brudeparets premie, et 2 GB minnekort.

4.    Diverse

Kenneth Paulsen har utstilling i Galleri H11 på Høvik – den er verdt å se! Se for øvrig omtale av utstillingen på foto.no og tidligere utsendt mail.

Fotoklubben er invitert til å stille ut i galleriet i januar/februar neste år. Vi vil sjekke nærmere og komme tilbake til dette senere, men det vil i tilfelle være nærliggende å bruke den samme utstillingen som i Sandbekkstua.

5.    Fototur søndag 5. november - endring!!

Årets siste utflukt var planlagt å gå til Jernbanemuseet på Hamar. Det viser seg at store deler av museet er stengt på denne tiden av året og det er ikke anledning til å komme inn i hallene og se lokomotivene og togene. Vi prøver derfor å finne et alternativ og vil gjerne ha forslag til steder vi kan dra. Ta kontakt med Hege snarest hvis du har forslag!

Du kan hente dette referatet som Word-dokument her.

Skrevet av Kari Lønstad Send link som e-post