"RÆLINGEN kunstforenings kunststipend"
for 2000 tildelt

Marte Branderud

Sandbekkstua lørdag 4. november 2000, kunstneren med sitt bilde "I lerketreskogen"

- For meg er selvsagt kunststipendet fra RÆLINGEN kunstforening en stor oppmuntring og bekreftelse for meg som billedkunstner, sa Marte Branderud ved tildelingen i Sandbekkstua.

Styret i RÆLINGEN kunstforening ser Marte Branderud som en talentfull kunstner med stort potensial, og med denne prisen ønsker foreningen å vise at vi setter pris på henne. Vi håper at prisen oppmuntrer og inspirerer henne til videre arbeid innen kunsten.

Marte Branderud er ikke i tvil om hva hun vil bruke prisen til: - Jeg skal bevilge meg en tur til Riksmuseet i Amsterdam for å se på Rembrandt-bildet "Jødebruden". Det er utrolig vakkert, både koloristisk og malerisk, sier hun. Der vil hun også finne "Nattevakten" av Rembrandt, og vil studere bildene både for å lære av Rembrandts teknikk og for å oppleve hans åndelige dimensjon i bildene.

Rælingen kunstforenings kunststipend er på kr 5.000,- og
kan deles ut årlig til kunstnere med tilknytning til Rælingen.
Tidligere mottakere er Marek Sobocinski, Kristina Hasselberg og Zdenko Hodovic.