Kunst inn i år 2000

"Katedral MM"

Prosjekt i regi av Rælingen kunstforening

"Katedal MM" ble behørig avduket i forbindelse med markeringen av Tusenårsskiftet. Sammen med Staten ved Tusenårsskiftet NORGE 2000 AS har Rælingen kommune, Lillestrømbanken, Strømmen*Libris og Romerikes Blad bidratt med midler. Skulpturen ” Katedral MM” har en plassering ved Sandbekkstua som både kan være et møtested eller kanskje en inngangsportal til skogen.

Den høye katedral

Den høye katedral, en av skulptøren Tomasz Boncza Ozdowski’s ”Katedral”-prosjekt.

Kjell Halvorsen var den i RFK som først ble kjent med Ozdowskis skulpturer og kombinerte hans prosjekt med det tilstundende 1000-årsjubileet.

På årsmøtet den 30.01.98 fremmet han følgende forslag:

”…. Plassert på et egnet sted ved Sandbekkstua har jeg ingen problemer med å forestille meg at skulpturen, i tillegg til å være en estetisk berikelse for området, også vil kunne få en konkret funksjon. En konfesjonsløs ”katedral” i en flerkulturell kommune. Den vil, slik jeg forestiller meg det, innby alle, uavhengig av tro, til ro (en pust i bakken). Det være seg i forbindelse med et besøk i Sandbekkstua eller et besøk i marka”.

Styret i RKF gikk etter en del interne drøftinger inn for å realisere prosjektet. Kunstnerens ”katedral”-prosjekt er av en filosofisk, teoretisk karakter i forhold til natur, menneskets inngripen i naturen og en skulptørs forhold til rom, linjer og sikkert også symboleffekt. Han gjør i tillegg oppmerksom på at den røde fargen er komplementærfargen til grønt – altså en malerisk tilnærming til den frodige naturen i området.

RKF fant at en konfesjonsløs ”katedral” plassert på et sted der alle de forskjellige kulturelle og religiøse retninger som er representert i Løvenstad, Kurland og Blystadlia områdene, ville være et veldig fint bidrag til å markere overgangen til et nytt årtusen.

Sandbekkstua med sin presentasjon av kunst i mange former og fra mange kulturer ville etter styrets mening være et flott samlingssted, gjerne også utendørs under eller ved skulpturen, for mangfoldet som det norske samfunnet har blitt.

Noen så også noe ”stort” eller viktig i det faktum at på et ganske lite område der Rælingen og Lørenskog møtes, var det et Buddhistisk tempel, en luthersk frikirke, en idrettshall, en svømmehall, et par fotballbaner og 3 skoler med alt det innebærer av kulturell og religiøs aktivitet. Her ligger Sandbekkstua som kunstforeningen har forsøkt å få til å fungere som et møtested for kunstinteresserte, kulturinteresserte , historisk interesserte og ikke minst som et møtested av sosial karakter. Kunne det i tillegg få en mer symbolsk karakter som møteplass, ville det være et stort pluss i tillegg til kunstopplevelsen ved at det ble plassert en skulptur til på området.

Etter hvert som arbeidet i foreningens prosjektgruppe gikk videre, ble skulpturen hetende ”Katedral MM”, som kan bety: Katedral 2000, og om mulig enda mer preget av symboler.

En modell av skulpturen ble utstilt i Sandbekkstua og på Rådhuset. Publikum ble oppfordret til å si sin mening om prosjektet. Det kom inn om lag 70 kommentarer, de aller fleste svært negative. De fleste reagerte på at en: slik ”moderne”, geometrisk skulptur skulle plasseres i de idylliske omgivelsene rundt det gamle huset. Noen korte og fyndige som: ”Tragisk”, ”Nei!”, ”Stygg ” til mer utdypende som: ” Den høye katedralen” Tanken om en katedral for den frie tanke er i utgangspunktet en fin tanke. Jeg finner imidlertid at materiale og utforming virker svært fremmed i dette miljøet. Hva med en portal i naturmaterialer). Flere er inne på tanken om en portal til naturen, som på en måte Sandbekken er: Her starter Østmarka og hundrevis av turgåere passerer hver uke denne ”porten” inn i marka. Noen mente derimot at tanken om en slik katedral var så bra at den måtte realiseres.

Finansieringen av prosjektet ble en viktig del av forarbeidet. RKF fikk, som en av de få i vårt distrikt tilsagn om penger fra ”Tusenårsskiftet 2000 AS”. Lillestrømbanken, Strømmen Libris og Romerike Blad var villige til å bidra. Kommunen stilte mannskap og utstyr til disposisjon ved oppsettingen. Foreningen solgte grafisk trykk utført av Zdenko Hodovic og hadde utlodning av et grafisk blad av Thor Sandborg for å dekke deler av utgiftene.

Siden det er kommunen som eier både grunnen rundt, og Sandbekkstua, måtte foreningen selvsagt søke om tillatelse til å sette den opp. Ingen i styret kunne ane at ønsket om å plassere den utenfor Sandbekkstua skulle medføre så mye rabalder!. Politikere kom med til dels kraftige uttalelser, både om skulpturen, plasseringen og om hverandre. Uenigheten dreide seg mest om hvor en slik skulptur burde stå og Hovedutvalget for teknisk sektor ville ikke ha den utenfor Sandbekkstua. Hovedbegrunnelse var nok stilbruddet de mente ville oppstå når bygdas eldste hus fikk en slik nabo. Det estetiske ble også nevnt. De foreslo at RKF vurderte en plassering utenfor Rådhuset. Dette ble gjort sammen med kunstneren. RKF holdt på sitt standpunkt. Å plassere den ved Øvre Rælingen Kirke, syntes heller ikke å være noen god ide for en konfesjonsløs katedral.

I kommunestyresak 0045/99 ble det med overveldende 33 – 7 vedtatt at skulpturen skulle plasseres ved Sandbekkstua som ønsket. Den 7.november 1999 kl 15.00 overvar et stort antall mennesker en storslagen åpning. Elever fra Løvenstad skole, ledet av Liv Hoel Sandstad hadde dramatisering med vetter og troll, sang og dans. Kunstforeningens leder Kjell Kojan ønsket skulpturen velkommen, kunstneren fortalte om idéen, ordfører foretok den høytidelige avdukingen og Rælingen Viseklubb med utspring fra RKF sang bl.a. Fedrejord av dikteren Asbjørn Dørumsgaard, Rælingens første ordfører! Mat og drikke hørte selvsagt også med.

Frykten for hærverk, som enkelte ga uttrykk for, har ikke slått til. Det er ikke registrert en eneste liten strek eller bulk hittil.